TOPMAGAZINE Najaar 2018


NIEUWE VOEDINGSTRENDS VEROVEREN DE FOODBRANCHE Met 3 trends!

VEGAN VIBES, UBE & WE GAAN EN MASSE AAN HET ZEEWIER




Gevarieerd, puur, soms duurzaam en vooral: lekker. Consumenten maken steeds vaker duidelijke keuzes als het om voeding gaat. Dankzij documentaires, wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk het internet ligt de kennis over voedingsmiddelen voor het oprapen. Wat is gezond en wat niet? Welke invloed heeft de productie van vlees op het milieu? En welke voedingsmiddelen vormen een goed alternatief voor het klassieke Hollandse A-V-G’tje? Vernieuwing op de borden, daarvoor gaan we dit najaar! Van zeewier en algen tot prachtig paarse ube: TOP#2 zet vier vernieuwende voedingsmiddelen op een rij waarmee u uw gasten kunt verrassen.
DRIE TRENDS OP EEN RIJ
De verschillende nieuwe voedingsmiddelen die we zien in de markt passen perfect binnen drie trends die we signaleren.

1. VEGAN
Steeds meer mensen eten vegan: geen vlees, vis en dierlijke producten. Deze beweging is onder meer een gevolg van verschillende documentaires en onderzoeken over de negatieve gevolgen van vlees eten: voor het milieu, dieren én onze gezondheid. Steeds meer horecagelegenheden spelen in op deze trend met vegan gerechten op de kaart. Sommigen gaan zelfs all the way: helemaal vegan!
2. MINDER SUIKER EN ZOUT Suiker en zout: heel veel van de voedingsmiddelen die we eten zitten er vol mee. In de supermarkten gelden steeds strengere regels voor suiker en zout en ook in de horeca wordt steeds bewuster omgegaan met deze smaakmakers. Natuurlijk moeten we soms kunnen genieten van een heerlijk stuk taart mét suiker, maar er zijn ook alternatieven mogelijk. Bijvoorbeeld natuurlijke smaakmakers zoals pandan, een uit Azië afkomstig blad met een vanilleachtige smaak en een fotogenieke groene kleur. In plaats van enkel zout wordt meer gebruikgemaakt van verse kruiden om zonder zout smaak te creëren
3. VAN ALL-YOU-CAN-EAT NAAR WEET-WATJE- EET
Slechts een paar jaar geleden waren all-you-caneat restaurants een ware hit. Nog steeds kent dit type horecagelegenheid fans, maar er zijn ook mensen die bewust kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Veel mensen! Dit past bij de duurzaamheidsgedachte – consumenten willen bijvoorbeeld verspilling helpen tegengaan – en het is vaak ook gezonder. Ook een doggybag vragen is niet langer uit den boze. En bovendien een compliment voor uw chef. Waarom weggooien als mensen er op een later tijdstip nog van kunnen genieten?
Bekijk het hele artikel online: